مراقبت و سلامتی

لیزر موهای زائد

IMG 20230723 WA0009

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که به هر مویی در بدن، موی زائد نمی گویند. بدن بعضی از افراد به طور ژنتیکی پرمو است . به طور کلی رشد موی بیش از حد در خانم ها و آقایان مطلوب و خوشایند نیست و برای آنها مشکل ساز می شود. موی زائد به موهای ضخیم و تیره ای می گویند که در خط میانی بدن مثل صورت، چانه، گلو، سینه و دور ناف دیده می شوند. در واقع موهای زائد با موهای سراسر بدن فرق می کند و رشد بیش از حد آنها موجب مشکل و ناراحتی در خانم ها و آقایان می شود.

لیزر موهای زائد چیست؟
از بین بردن موهای زائد به کمک لیزر در واقع شامل نابود کردن فولیکول‌ های موهای ناخواسته در نقاط مختلف بدن با استفاده از روشی به نام نور گرمایی یا Photothermalysis می‌باشد. در این روش موهایی که در ناحیه‌ تحت تابش نور لیزر قرار می‌گیرند، از بین می‌روند. به بیانی دیگر دستگاه لیزر موی زاید با حرارتی که به فولیکول می رساند با آسیب رساندن به ریشه مو می شود و طی چند جلسه باعث از بین رفتن کامل آنها می شود .در این سیستم مقصود از ارسال پالس‌های نور لیزر، نابودی فولیکول های مو است که نهایتاً موجب از بین رفتن موی آن ناحیه می‌شود.و توجه داشته باشید که عمق نفوذ اشعه لیزر تا فولیکول مو تاثیر گذار است و به بافت های عمیق تر پوست آسیبی نمیرسد .
این نکته بسیار مهم است که هدف اصلی در حقیقت آسیب رساندن به نقاط تیره تر در ریشه مو یعنی ملانین که در فولیکول مو قرار دارد است. به این ترتیب که نور جذب نقاط تیره بدن شده و آنها را تخریب و از بین میبرد. که این در واقع وظیفه اصلی اشعه لیزر است زیرا به مواد تیره جذب می‌شود.
بنابراین این نکته قابل درک تر است که میگوییم چرا لیزر بیشتر روی افرادی با موهای تیره و پوست روشن جواب میدهد.(اگر پوست تیره باشد در آن صورت اشعه جذب پوست شده که باعث سوختگی در سطح بدن میشود).

طول درمان لیزر:
لیزر موهای زائد روش موثر اما نسبتاً گران قیمتی است و نیاز است بین 6 تا 8 جلسه انجام شود تا بهترین پاسخ را بگیرید که هر ۲۵ تا ۳۰ روز یکبار انجام میشود .
*نکته* تعداد جلسات به : ۱-جنس و نوع پوست ۲-ضخامت و رنگ مو ها بستگی دارد .

چند نکته ضروری قبل از انجام لیزر موهای زائد:

۱-توجه به سوابق پزشکی :
• افرادی که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند و می خواهند لیزر انجام دهند، بهتر است با پزشک مشورت کنند.
• افرادی که در حال هورمون درمانی هستند.
• افرادی  که در حال شیمی درمانی هستند.
• افرادی که بر روی پوست خود زخم تازه دارند.
• افرادی که به تازگی تاتو یا خالکوبی کرده اند.
• افراد مبتلا به عفونت‌های باکتریایی، ویروسی (HIV-HPV)یا قارچی فعال .

۲-حمام کردن قبل از لیزر
۳-تیغ زدن و شیو موها (۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از انجام لیزر )
۴-دوری از اشعه UV قبل از لیزر موهای زائد: قبل و بعد از انجام لیزر، باید از پوست در برابر اشعه UV خورشید حفاظت کرده و از فتن به استخر روباز، سولاریوم و حمام افتاب اجتناب کنید.(در صورت انجام هر یک از این موارد باید حداقل دو ماه صبر کرد تا اثرات آنها از پوست خارج شوند.)
۵-اجتناب از اپیلاسیون،بند، اپلیدی و‌هر گونه وسیله ای که تار مو را تز ریشه جدا کند .
۶-عدم استفاده از کرم ها ٫لوسیون ها ،عطر و‌ دئودورانت ها و سایر لوازم آرایشی در نقطه ای از پوست که لیزر انجام میشود .

عوارض احتمالی لیزر موهای زائد :
۱-سوختی پوست
۲-قرمزی و التهاب
۳-تاول
۴-ضخیم شدن موهای کرکی

دیدگاهتان را بنویسید