مراقبت و سلامتی

انواع لک های پوستی و درمان آن

انواع لک های پوستی و درمان آن

هر نقطه، تغییر رنگ یا نقصی که بر روی بوم نقاشی پوستمان نقش می‌بندد، داستانی ناگفته دارد. لکه‌های پوستی، رازهایی در خود نهفته دارند که گاه خوش‌خیم و گاه هشداری برای سلامتی ما هستند.برخلاف ظاهر ناخوشایندی که لکه‌های پوستی دارند، بسیاری از آنها خوش‌خیم بوده و خطری برای سلامتی ندارند. اما گاه، لکه‌ای می‌تواند زنگ خطری برای بیماری‌های نهفته در بدن باشد.

لکه پوستی به هر نوع تیرگی روی پوست می‌گویند که رنگ متفاوتی نسبت به خود پوست دارد. بیشتر لکه‌های پوستی قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای متوسط و قهوه‌ای تیره هستند. لکه‌های پوستی می‌توانند ناشی از نور آفتاب، آکنه، ژنتیک، تغییرات هورمونی و یا مادرزادی باشند. بیشتر این لکه‌ها خود به خود برطرف می‌شوند. اما بعضی از لکه‌های پوستی مقاومت زیادی داشته و حتی ممکن است تا آخر عمر ماندگار باشند. 

آیا برای درمان لکه‌های پوستی باید به پزشک مراجعه کنیم؟


تشخیص اینکه لکه پوستی مورد نظر به چه دلیلی ایجاد شده‌ است، در درمان آن نقش اساسی دارد. همچنین بسیاری از لکه‌های پوستی تنها از طریق مصرف دارو و فرآیند درمانی طولانی مدت درمان می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای درمان لکه‌های پوستی به پزشک مراجعه کرده و یا حداقل با یک مشاور پوست و مو مطمئن مشورت کنید.

عوامل بروز لکه‌های پوستی:


۱-ژنتیک : آکنه در بعضی افراد ریشه ژنتیکی دارد. همچنین بر طبق تحقیقات انجام گرفته شده، بعضی از بیماری‌های وراثتی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های پوستی شود. این بیماری‌ها عبارتند از:داریر،فابری و …

۲-ویروس ها
۳-عفونت ها
۴-قرارگیری در معرض نور خورشید : قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرا‌بنفش مضر خورشید می‌تواند باعث بروز سرطان پوست، هایپرپیگمنتیشن و سایر عوارض پوستی شود.
۵-لک‌های ناشی از سوءتغذیه و کمبود ویتامین : کمبود ویتامین‌هایی همچون B12، A، C، اسیدفولیک و … می‌تواند به‌ مرور زمان باعث ایجاد لک صورت بشود.
۶-منافذ مسدود شده : چربی اضافی می‌تواند با سلول‌های مرده پوست، آلودگی و باکتری‌ها ترکیب شده و منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد انواع جوش و لکه بر روی پوست شود. علل اصلی این اتفاق عبارتند از:
• تغییرات هورمونی
• محصولات آرایشی، ضد آفتاب یا مرطوب کننده‌ها
• آلاینده‌های موجود در هوا و دود ماشین

۷-دارو ها
۸-بیماری دیابت
۹-زخم و جراحت
۱۰-کک و مک کودکی : داشتن کک و مک از کودکی به معنای تیره شدن پوست در معرض آفتاب و گرما و محو شدن در زمستان است. کک و مک به خودی خود دلیلی برای نگرانی نیست، مگر اینکه با مورد دیگری همراه باشد.
۱۱-لکه های کبدی : این عارضه به شکل لکه‌های نامنظم، بزرگتر از کک و مک و دارای رنگ قهوه‌ای ملایم تا تیره بروز پیدا می‌کند. عامل این عارضه نیز قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.
۱۲-هایپرپیگمنتیشن: تولید بیش از حد ملانین می‌تواند باعث ایجاد عارضه پوستی به شکل لکه‌های تیره شود. دلایل هایپرپیگمنتیشن عبارتند از:
• قرار گرفتن در معرض نور خورشید
• اسکار
• آکنه
• تغییرات هورمونی
• بارداری
۱۳-لک ملاسما : ملاسما یا لک صورت ناشی از بارداری، در دوران بارداری یا هنگامی که فرد برخی از انواع قرص‌های ضد بارداری را مصرف می‌کند، به وجود می آید. در این شرایط، تغییرات هورمونی ، منجر به افزایش ملانین (سلولی است که به پوست رنگ می‌بخشد) می‌شود. تولید بیش از حد ملانین می‌تواند پوست را تیره تر کند.

۱۴-لکه های پیری : این لکه‌ها با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند و معمولاً در نقاطی از پوست که در معرض آفتاب بیشتری باشند مانند صورت و پشت دست‌ها دیده‌ خواهند شد. تشخیص لک‌های پوستی ناشی از افزایش سن و افتراق آنها با سایر لک‌ها بسیار مهم است زیرا با تشخیص صحیح و انتخاب روش درمانی مناسب، می‌توان در رفع و بهبود این ضایعات بسیار مثبت عمل کرد. درمان لک ناشی از افزایش سن به دلیل قرارگیری این ضایعات در خارجی ترین سطح پوست، نسبتاً آسان است. به عبارت بهتر می‌توان گفت هر درمانی که به منظور روشن کردن این لکه‌های پوستی در سطح پوست انجام شود با تشخیص و مشاوره پزشک می‌تواند مناسب باشد.

درمان لک صورت :


برای درمان لک با توجه به تشخیص نوع آن می‌توان یکی از روش هارا بنا به تشخیص پزشک مجموعه انتخاب کرد ؛که از موثرترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱-لایه‌برداری شیمیایی :


برای درمان لکه‌های قهوه‌ای و کک‌ ومک معمولاً از روش لایه‌ برداری شیمیایی استفاده می‌شود. در این روش با قرار دادن یک محلول شیمیایی ‌بر روی پوست، لایه‌های خارجی پوست از بین می‌رود. در ادامه نیز با رشد پوست جدید در محل درمان، ظاهر پوست صاف‌تر و با چین‌ وچروک کمتر شکل می‌گیرد. معمولاً این روش زمانی استفاده می‌شود که دیگر روشهای درمان سطحی نتواند لکه‌های ایجاد شده را درمان کند. این لایه‌بردارها اسیدهایی هستند که به سه دسته اصلی ملایم، متوسط و عمیق تقسیم می‌شوند. اجزای اصلی لایه‌بردارهای ملایم اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک است. این نوع لایه‌بردارها مؤثرترین روشها برای درمان لک‌های تیره روی پوست هستند.

۲-مزوتراپی صورت :


مزوتراپی برای لک صورت، فرایندی است که در آن پزشک با استفاده از سوزن‌هایی بسیار نازک آنزیم ها، هورمون‌ها و ویتامین‌های موردنیاز پوست را به آن می‌رساند. این موارد برای سفت شدن و جوان‌سازی پوست مفید هستند و در صورتی که به طور منظم تحت درمان با این روش قرار بگیرید لطافت و شادابی پوست شما افزایش پیدا می‌‌کند. مزوتراپی روند پیر شدن پوست را به تاخیر می‌‌اندازد و معمولاً شما پس از اتمام درمان شاهد نتایج مورد انتظار خواهد بود. هدف از انجام مزوتراپی افزایش سطح تولید کلاژن و الاستین و هیالورونیک اسید در پوست است تا به کمک مواد مغذی ضروری، شما شاهد جوان تر شدن و شادابی بیشتر پوست خود باشید.

مزوتراپی باعث افزایش درخشندگی پوست، بهبود حجم آن، ترمیم ضایعات پوستی و جوان سازی پوست، آبرسانی به آن و افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود. در صورتی که مزوتراپی در کنار سایر روش‌های زیبای مورد استفاده قرار بگیرد نتایج عالی به وجود خواهد آورد و باعث جوان سازی پوست می‌شود به ویژه هنگامی ‌که در افراد مسن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از مزوتراپی لک صورت :


• این روش بسیار مناسب برای از بین بردن چین و چروک‌ها می‌باشد و همچنین باعث آب‌رسانی مستقیم به پوست می‌گردد.
• شفافیت پوست در این روش تضمین شده است.
• مشکلات دیگر پوست با این کار از بین می‌رود و درمان می‌شود.
• این روش به بستری نیاز ندارد و بعد از عمل می‌توانید با کرم‌های مخصوص به فعالیت روزانه خود ادامه دهید.
• استفاده از این روش هزینه‌های کمی نسبت به درمان‌های دیگر دارد.

۳-مزونیدلینگ :


مزونیدلینگ روش درمانی برای جوانسازی و زیبایی پوست میباشد، روش هایی که در مزونیدلینگ استفاده می‌شوند، مزو تراپی و میکرونیدلینگ است، که هر دو این روش ها در حوزه پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.
در این شیوه درمانی ماده‌ای به نام کوکتل از طریق سوزن های بسیار ظریف به پوست انتقال پیدا کرده  و باعث ترمیم بافت های آسیب دیده پوست می شود.

برای از بین بردن لکه های صورت با توجه به میزان لکه ها، جنس پوست، نوع کوکتل و داروهایی که به پوست تزریق می‌شود، متفاوت می باشد، و در نهایت داروها به آرامی در ناحیه درمانی تزریق می شود.

از مزایای مزونیدلینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:


۱- استفاده از این شیوه درمانی منجر به صافی پوست و جوانسازی آن می شود.
۲- تاثیر بسزایی در روشن سازی پوست و از بین بردن هیپرپیگمانتاسیون دارد.
۳- از پیری زودرس پوست پیشگیری می کند.

۴-رفع لک صورت با لیزر:
می‌توان از لیزرهای با انرژی بالا به شکلی ایمن و موثر برای رفع لک صورت (لکه های قرمز و قهوه‌ای) شامل لکه کبدی، لک آفتاب سوختگی، پارگی مویرگ‌ها صورت، لک‌های مادرزادی و آنژیوم (لک قرمز) استفاده کرد. با انجام لیزر صورت، به رنگ پوست هموارتری دست پیدا می‌کنید.
این روش از روش های تهاجمی به شمار می‌رود لذا انجام آن پیشنهاد نمی‌شود .

پیشگیری از لک شدن صورت :

شاید پیشگیری از بروز لک صورت ممکن نباشد؛ برای مثال نمی‌توان جلوی تغییرات هورمونی در دوره بارداری و بروز ملاسما را گرفت. اما با انجام بعضی کارها می‌توان احتمال بروز لک صورت و یا تیره‌تر شدن آن را کاهش داد.
• استفاده روزانه کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30، حتی اگر به نظر هوا آفتابی نباشد.
• استفاده از یک کلاه لبه‌دار بزرگ و عینک آفتابی برای پیشگیری بیشتر در مقابل آفتاب
• درمان مشکلات پوستی مثل آکنه که به التهاب منجر می‌شود.
• عدم قرارگیری در معرض آفتاب از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که شدت آفتاب بیشتر است
• انجام روتین پوستی و استفاده از کرم ها و سرم های مناسب پوست .

چه ویتامین‌هایی لک صورت را از بین می‌برند؟


سه تا از بهترین ویتامین‌ها برای کمرنگ کردن لکه‌های تیره پوست، ویتامین سی، ویتامین B12 و ویتامین E است.

دیدگاهتان را بنویسید